Warsztaty profilaktyczne nt. „Uzależnienia od narkotyków, alkoholu oraz przemoc i agresja występująca w środowisku szkolnym i Internecie vs konsekwencje prawne” zostały przeprowadzone w dniach 03-06.10.2024 r., w następujących szkołach podstawowych w: Koźminku, Nowym Nakwasinie oraz Moskurni.

CELE OGÓLNE: 

  • konsekwencje prawne gdy sięgamy po narkotyki i inne środki uzależniające
  • czym są przemoc i agresja oraz jak powinniśmy postępować gdy jesteśmy ich świadkami
  • nieprzestrzeganie prawa vs konsekwencje, np. nadzór kuratora bądź skierowanie sprawy do sądu rodzinnego
  • przemoc w sieci i co pod nią podlega
  • stosowanie przemocy werbalnej (wyzywanie wulgarnie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantażowanie);
  • rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli dziecka;
  • publikowanie w sieci ośmieszających filmów, zdjęć i informacji;
  • tworzenie kont anonimowych, podszywanie się pod inną osobę.
  • z jakimi zagrożeniami można się zetknąć podczas korzystania z Internetu
  • kontakt z niebezpiecznymi treściami;
  • kontakt z niebezpiecznymi osobami;
  • przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc);
  • uzależnienie od Internetu.

CELE SZCZEGÓŁOWE: 

  • Zdefiniowano czym jest przemoc i agresja, w tym: fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, mobbing rówieśniczy
    • Przeanalizowano w jakich warunkach i sytuacjach dochodzi do przemocy: dom, szkoła, środowisko zewnętrzne, oraz jak na nią reagować jako świadek
    • Wskazano jakie zachowania, takie jak: plotka, szantaż, obgadywanie, wyśmiewanie itp. mają charakter przemocowy
    • Przeanalizowano konsekwencje jakich doświadcza ofiara przemocy
    • Omówiono i przeanalizowano możliwe źródła pomocy, kiedy czujemy, że zachowanie innych stanowi dla nas zagrożenie, wywołuje strach, ból i cierpienie (rodzina, szkoła, inne instytucje)
    • Przećwiczono jak mówić o swoich emocjach, jak je nazywać i w jaki sposób określać ich wpływ na nasze samopoczucie
    • Zwrócono uwagę na docenianie pozytywnych emocji, które nas kształtują i wspierają w codziennych trudnościach
    • Przećwiczono i przeanalizowano jak rozwiązywać problemy bez hejtowania lub agresji
    • Omówiono konsekwencje prawne, społeczne, psychiczne i emocjonalne związane z sytuacjami, w których dochodzi do przemocy
    • Omówiono wpływ uzależnień na funkcjonowanie psychiczne i fizyczne
    • Wskazano konsekwencje prawne demoralizacji (również w związku z nowelizacją ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich – czym jest demoralizacja, jakie są jej konsekwencje, czym skutkuje przebywanie z osobami zdemoralizowanymi, obniżenie wieku nieletnich do 10 roku życia )
    • Wskazano metody jak odmawiać/ lub jak się zachować w sytuacjach gdy ktoś nam proponuje substancje psychoaktywne
    • Zrealizowano ćwiczenia indywidualne i grupowe mające na celu zintegrowanie grupy, nawiązanie pozytywnych kontaktów, wzmocnienie więzi, okazanie szacunku
    • Wskazano jak pomagać innym uczniom, dostrzegać ich i reagować na ich problemy.