Warsztaty profilaktyczne nt. „Uzależnienia od narkotyków, alkoholu oraz przemoc i agresja występująca w środowisku szkolnym i Internecie vs konsekwencje prawne” zostały przeprowadzone w dniach 03-06.10.2024 r., w następujących szkołach podstawowych w: Koźminku, Nowym Nakwasinie oraz Moskurni.
CELE OGÓLNE:
- konsekwencje prawne gdy sięgamy po narkotyki i inne środki uzależniające
- czym są przemoc i agresja oraz jak powinniśmy postępować gdy jesteśmy ich świadkami
- nieprzestrzeganie prawa vs konsekwencje, np. nadzór kuratora bądź skierowanie sprawy do sądu rodzinnego
- przemoc w sieci i co pod nią podlega
- stosowanie przemocy werbalnej (wyzywanie wulgarnie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantażowanie);
- rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli dziecka;
- publikowanie w sieci ośmieszających filmów, zdjęć i informacji;
- tworzenie kont anonimowych, podszywanie się pod inną osobę.
- z jakimi zagrożeniami można się zetknąć podczas korzystania z Internetu
- kontakt z niebezpiecznymi treściami;
- kontakt z niebezpiecznymi osobami;
- przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc);
- uzależnienie od Internetu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Zdefiniowano czym jest przemoc i agresja, w tym: fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, mobbing rówieśniczy
• Przeanalizowano w jakich warunkach i sytuacjach dochodzi do przemocy: dom, szkoła, środowisko zewnętrzne, oraz jak na nią reagować jako świadek
• Wskazano jakie zachowania, takie jak: plotka, szantaż, obgadywanie, wyśmiewanie itp. mają charakter przemocowy
• Przeanalizowano konsekwencje jakich doświadcza ofiara przemocy
• Omówiono i przeanalizowano możliwe źródła pomocy, kiedy czujemy, że zachowanie innych stanowi dla nas zagrożenie, wywołuje strach, ból i cierpienie (rodzina, szkoła, inne instytucje)
• Przećwiczono jak mówić o swoich emocjach, jak je nazywać i w jaki sposób określać ich wpływ na nasze samopoczucie
• Zwrócono uwagę na docenianie pozytywnych emocji, które nas kształtują i wspierają w codziennych trudnościach
• Przećwiczono i przeanalizowano jak rozwiązywać problemy bez hejtowania lub agresji
• Omówiono konsekwencje prawne, społeczne, psychiczne i emocjonalne związane z sytuacjami, w których dochodzi do przemocy
• Omówiono wpływ uzależnień na funkcjonowanie psychiczne i fizyczne
• Wskazano konsekwencje prawne demoralizacji (również w związku z nowelizacją ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich – czym jest demoralizacja, jakie są jej konsekwencje, czym skutkuje przebywanie z osobami zdemoralizowanymi, obniżenie wieku nieletnich do 10 roku życia )
• Wskazano metody jak odmawiać/ lub jak się zachować w sytuacjach gdy ktoś nam proponuje substancje psychoaktywne
• Zrealizowano ćwiczenia indywidualne i grupowe mające na celu zintegrowanie grupy, nawiązanie pozytywnych kontaktów, wzmocnienie więzi, okazanie szacunku
• Wskazano jak pomagać innym uczniom, dostrzegać ich i reagować na ich problemy.