W dniach od 1.04 – 3.04.2025 r. w Szkole Podstawowej w Koźminku odbywały się warsztaty profilaktyczne pt. „Hejt nie jest ok”, „Mały człowiek, wielkie emocje”, „Przemoc” dotyczące uzależnień od alkoholu, uzależnień behawioralnych oraz przemocy. Wzięli w nich udział uczniowie klas I - VIII (łącznie 306 uczniów). Zajęcia były prowadzone w formie warsztatowej - aktywizującej, prezentacja jako tło do omawianego tematu, ćwiczenia indywidualne i grupowe. Ponadto przeprowadzono szkolenia dla rodziców uczniów tej szkoły pt. „Jacy oni są? Kogo słuchają i „śledzą” w internecie”.
Warsztaty profilaktyczne dla dzieci dotyczące hejtu i emocji mają istotny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny młodych ludzi. Oto kilka kluczowych aspektów, które ilustrują ich znaczenie:
- Podnoszenie świadomości: Warsztaty pomagają dzieciom zrozumieć, czym jest hejt, jakie ma formy i jakie mogą być jego konsekwencje. Dzięki temu dzieci stają się bardziej wrażliwe na problemy innych i uczą się rozpoznawać sytuacje, w których dochodzi do przemocy słownej lub emocjonalnej.
- Rozwijanie empatii: Uczestnictwo w warsztatach sprzyja rozwijaniu empatii. Dzieci uczą się postrzegać sytuacje z perspektywy innych osób, co może prowadzić do większego zrozumienia i akceptacji różnorodności w grupie rówieśniczej.
- Zarządzanie emocjami: Warsztaty często zawierają elementy związane z nauką rozpoznawania i zarządzania własnymi emocjami. Dzieci uczą się, jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami, takimi jak złość czy frustracja, co może zmniejszyć ryzyko wystąpienia agresji i hejtu.
- Umiejętności komunikacyjne: Uczestnicy warsztatów mają okazję rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak asertywność i konstruktywna komunikacja. To pozwala im lepiej wyrażać swoje uczucia i potrzeby, a także reagować na sytuacje konfliktowe w sposób pozytywny.
- Budowanie bezpiecznej przestrzeni: Warsztaty mogą stworzyć atmosferę, w której dzieci czują się bezpiecznie i swobodnie, by dzielić się swoimi doświadczeniami i emocjami. To sprzyja budowaniu zaufania w grupie oraz wspiera tworzenie zdrowych relacji rówieśniczych.
- Profilaktyka: Regularne uczestnictwo w takich warsztatach może działać prewencyjnie wobec zjawisk hejtu i przemocy wśród dzieci. Im większa świadomość i umiejętności, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będą one uczestniczyć w negatywnych zachowaniach.
- Współpraca z rodzicami i nauczycielami: Warsztaty mogą także angażować rodziców i nauczycieli, co sprzyja wspólnemu podejściu do problemów związanych z hejtem i emocjami. Dzięki temu cała społeczność szkolna może działać na rzecz stworzenia bardziej wspierającego i tolerancyjnego środowiska.
- Podsumowując, warsztaty profilaktyczne mają potencjał, aby wyposażyć dzieci w narzędzia potrzebne do radzenia sobie z hejtami.
- Poniżej przedstawiamy zrealizowane przez nas cele, a także spostrzeżenia:
- Edukacja i świadomość: Zwiększono wiedzę na temat hejtu, jego skutków oraz umiejętności krytycznego myślenia, która może pomóc w lepszym radzeniu sobie z negatywnymi komentarzami.
- Wsparcie społeczne: Wskazano jak silne wsparcie ze strony rodziny, przyjaciół i społeczności może pomóc w ochronie przed hejtem, dając wsparcie emocjonalne i poczucie przynależności (ćwiczenia integrujące z piłką)
- Pozytywna samoocena: Pokazano jak osoby z wysoką samooceną są mniej podatne na negatywne komentarze i potrafią lepiej radzić sobie z hejtem (ćwiczenia integrujące z piłką)
- Umiejętności komunikacyjne: Pokazano jak osoby, które potrafią skutecznie komunikować swoje uczucia i granice, mogą lepiej bronić się przed hejtem.
- Samoświadomość: Wskazano jak zrozumienie własnych emocji i reakcji może pomóc w lepszym radzeniu sobie z hejtem
- Kultura empatii: Pokazano jak w społecznościach, gdzie promuje się empatię i zrozumienie dla innych, hejt jest mniej akceptowany i rzadziej występuje.
Dodatkowo:
- Przedstawiono konsekwencje prawne, społeczne i psychiczne, w których nagranie kogoś telefonem, zrobienie zdjęcia, upowszechnienie wizerunku, obrażenie lub znieważenie kogoś w Internecie, będą skutkowały odpowiednimi sankcjami
- Omówiono co czuje ofiara przemocy w Internecie, ale również jaka jest rola świadka takich zdarzeń
- Wskazano ile czasu tracimy w ciągu doby na rzecz zjawiska jakim jest fonoholizm czy uzależnienie od komputera i gier
- Wskazano zasady zdrowego stylu życia, które warto by stały się dobrymi nawykami (mają one również dużą rolę chroniącą przy innych uzależnieniach: sen, jedzenie, relaks i wypoczynek)
- Przećwiczono jak mówić o swoich emocjach, jak je nazywać i w jaki sposób określać ich wpływ na nasze samopoczucie
- Zwrócono uwagę na docenianie pozytywnych emocji, które nas kształtują i wspierają w codziennych trudnościach
- Przećwiczono i przeanalizowano jak rozwiązywać problemy bez hejtowania lub agresji
- Przedstawiono wpływ równowagi emocjonalnej i balansu w życiu, jako kluczowy aspekt chroniący przed niekontrolowanymi wybuchami agresji
- Wskazano jakie sygnały daje nam głowa i ciało kiedy dzieje się coś złego z naszym samopoczuciem – objawy somatyczne przemocy
- Zdefiniowano czym jest przemoc i agresja (odpowiednio do wieku), w tym: fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, mobbing rówieśniczy
- Przeanalizowano w jakich warunkach i sytuacjach dochodzi do przemocy: dom, szkoła, środowisko zewnętrzne, oraz jak na nią reagować jako świadek
- Wskazano jakie zachowania, takie jak: plotka, szantaż, obgadywanie, wyśmiewanie itp. mają charakter przemocowy
- Przeanalizowano konsekwencje jakich doświadcza ofiara przemocy
- Omówiono i przeanalizowano możliwe źródła pomocy, kiedy czujemy, że zachowanie innych stanowi dla nas zagrożenie, wywołuje strach, ból i cierpienie (rodzina, szkoła, inne instytucje).
Opracowała: Agnieszka Wojciechowska