W dniu 26 lutego 2025 roku w Szkole Podstawowej w Nowym Nakwasinie przeprowadzono warsztaty profilaktyczne dla uczniów z klas I – VIII (łącznie 76 dzieci). Tematyka warsztatów dotyczyła profilaktyki uzależnień od alkoholu, a także wszelkiego rodzaju uzależnień behawioralnych. Warsztaty profilaktyczne pomagają młodym ludziom zrozumieć zagrożenia, przed którymi mogą stanąć w życiu, takie jak uzależnienia, przemoc, bullying czy problemy ze zdrowiem psychicznym. Świadomość o tych zagrożeniach jest kluczowa w procesie podejmowania świadomych decyzji. Rozwój umiejętności radzenia sobie z problemami to wyjątkowo ważny czynnik chroniący. Dzieci i młodzież często nie mają jeszcze wykształconych umiejętności rozwiązywania problemów czy radzenia sobie ze stresem. Warsztaty mogą nauczyć ich skutecznych strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach, co pomoże im w dorosłym życiu. Podczas kolejnej odsłony naszych spotkań profilaktycznych w Szkole Podstawowej w Nowym Nakwasinie, zostały zrealizowane następujące cele:
- Wskazano czynniki chroniące i czynniki ryzyka dotyczące zdrowia psychicznego i fizycznego
- Przeanalizowano zależność tego co dzieje się w naszej głowie, z tym co dzieje się w naszym ciele
- Omówiono najważniejsze aspekty wpływające na higienę zdrowia, takie jak: sen, jedzenie, relaks (nie mylony z przesiadywaniem (przed komputerem czy telefonem), aktywność fizyczna
- Przedstawiono wpływ równowagi i balansu w życiu, codziennych obowiązkach i czynnościach jako kluczowy aspekt chroniący przed uzależnieniami, zarówno od substancji psychoaktywnych jak i uzależnień behawioralnych
- Wskazano jakie sygnały daje nam głowa i ciało kiedy dzieje się coś złego z naszym samopoczuciem
- Omówiono i przeanalizowano możliwe źródła pomocy, kiedy czujemy, że nasze emocje i myśli zaczynają nam sprawiać ból (rodzina, szkoła, inne instytucje)
- Przećwiczono jak mówić o swoich emocjach, jak je nazywać i w jaki sposób określać ich wpływ na nasze samopoczucie
- Wskazano niebezpieczeństwa wynikające z zaburzeń związanych ze zdrowiem psychicznym, jak i fizycznym, które mogą się pojawić i mieć realny wpływ na funkcjonowanie
- Zwrócono uwagę na docenianie pozytywnych emocji, które nas kształtują i wspierają w codziennych trudnościach
- Wskazano jak ważne jest budowanie i pielęgnowanie poprawnych relacji z najbliższymi
- Pokazano metody na wzmocnienie swojej wiary w siebie i własne umiejętności, jak również zintegrowanie w klasie
- Przećwiczono i przeanalizowano jak rozwiązywać problemy nie ulegając emocjom
- Zrealizowano ćwiczenia grupowe integrujące klasę, mające na celu pokazać, że każdy z nich jest ważny i potrzebny
- Przedstawiono czynniki chroniące i czynniki ryzyka, które wpływają na przebieg uzależnień związanych z fonoholizmem i netoholizmem
- Wytłumaczono strukturę tego uzależnienia, oraz jego pozorne bezpieczeństwo
- Przedstawiono konsekwencje prawne, społeczne i psychiczne, w których nagranie kogoś telefonem, zrobienie zdjęcia, upowszechnienie wizerunku, obrażenie lub znieważenie kogoś w internecie, będą skutkowały odpowiednimi sankcjami
- Omówiono co czuje ofiara przemocy w internecie, ale również jaka jest rola świadka takich zdarzeń.
Warsztaty przeprowadziło Wielkopolskie Centrum Profilaktyki Uzależnień i Przemocy z Poznania.