STREFA EDUKACJI
Nie komplikuj prostych rzeczy. Życie jest piękne...
Styl życia
Naprawdę nie trzeba wiele...
Nauczmy się „cieszyć z małych rzeczy, bo wzór na szczęście w nich, zapisany jest.” – tak brzmią słowa piosenki, do której tekst napisał Marcin Piotrowski a wyśpiewała Sylwia Grzeszczak
Zarówno dorośli jak i dzieci, coraz słabiej radzą sobie z wyzwaniami i oczekiwaniami, stawianymi przez otoczenie / środowisko – w odniesieniu do pełnionych ról.
Wokół nas:
- Coraz mniej czasu – coraz więcej dystansu.
- Coraz mniej uwagi – coraz więcej nieporozumień.
- Coraz mniej cierpliwości – coraz więcej agresji.
- Coraz mniej empatii – coraz więcej materializmu.
- Coraz mniej przytulania – coraz więcej przekleństw.
- Coraz mniej natury – coraz więcej chemii.
Można tak bez końca ☹
Styl życia
Cieszmy się z życia.
Proste, codzienne czynności, wykonywane razem z bliskimi (partnerami, dziećmi, wnuczętami), pozwalają lepiej niż medykamenty:
- radzić sobie z emocjami i stresem,
- porozumiewać się i utrzymywać dobre relacje interpersonalne,
- podejmować trafniejsze decyzje i kreatywnie rozwiązywać problemy,
- twórczo i krytycznie myśleć,
- wpływać na samoświadomość i empatię.
Zapraszamy państwa do pięknej krainy spokoju, darów ziemi, pól i lasów. Do miejsca, gdzie spędza się wspólnie czas, bawi, rozwija, spożywa posiłki, leczy, rozmawia, tworzy piękne rzeczy …
Proponujemy:
Zamiast wizyty w aptece i zakupach kolejnych leków uspokajających – spotkanie z bliskimi i pieczenie ciasta lub kiszenie kapusty.
Zamiast kieliszka wina, piwa czy innego alkoholu – wykonanie soku czy naparu ziołowego.
Zamiast kolejnych godzin pracy, by zarobić na nowy laptop czy tablet dla dziecka – spędzenie z nim czasu na radosnej zabawie i przeżywaniu przygód.
W tym panelu znajdą Państwo informacje, jak w ramach profilaktyki podnosić i pomnażać swoje kompetencje psychospołeczne. Chcielibyśmy zarazić Państwa optymizmem i podzielić się energią, jaką daje zaangażowanie w różne , twórcze aktywności.
Styl życia
Nasza rola w życiu naszych dzieci.
Na uwagę zasługuje rola rodziców i opiekunów w działaniach profilaktycznych.
Rozwój szeroko pojętych umiejętności rodzicielskich, postawy rodziców i ich działania przekładają się na skuteczność profilaktyki. Wśród pożądanych kompetencji i postaw rodzicielskich należy wskazać:
- umiejętności komunikacyjne (wpływające na przepływ informacji pomiędzy rodzicem/opiekunem a dzieckiem), spędzanie czasu z dzieckiem, zrozumienie potrzeb emocjonalnych dziecka i wspieranie jego rozwoju psychicznego,
- sprawowanie kontroli i monitorowanie np. używania internetu przez dziecko, zrozumienie potrzeb dziecka związanych z korzystaniem z internetu, ustalenie przejrzystych zasad korzystania z sieci (dotyczących np. limitu czasu, określonego miejsca), rozmawianie z dzieckiem na temat korzyści i strat wynikających z użytkowania internetu,
- angażowanie dzieci w adaptacyjne zajęcia alternatywne.